Voorbereiding voor een film
Doel & Doelgroep
Een video maken wij volgens een gestructureerde aanpak. We gaan dus met een plan op pad. Dat begint met scherpstellen: naar boven halen wat de concrete vraag van de opdrachtgever is. Wat is het doel van de film? Wat is de doelgroep? En wie of wat gaan we daarvoor in beeld brengen? Wat komt er kijken bij de voorbereiding voor een film?
Voorgesprekken
Als dat is bepaald, houden we een voorgesprek met de beoogde hoofdpersonen. We stellen de vragen die we tijdens het interview willen stellen. Zodat we weten wat we van de vertellers kunnen verwachten en daarmee rekening kunnen houden tijdens het filmen.
Script
Daarna volgt het schrijven van het filmscript. Hierin staan de verhaallijn, de hoofdpersonen en de vragen die we gaan stellen. Daarnaast beschrijven we ook de beelden die erbij passen. Op deze manier krijg je als opdrachtgever al een goed beeld van de uiteindelijke film.
Filmopnames
En dan? Draaien maar! Vaak hebben we aan één draaidag genoeg. We pakken het efficiënt aan. Maar we kiezen bovenal voor kwaliteit. En dat heeft in sommige gevallen meer tijd nodig.
Monteren
Na de opnames monteren we al het beeldmateriaal tot een eerste opzet voor de film.
Feedback
Het spannende moment breekt aan. De eerste versie is klaar. Dan is er altijd ruimte voor feedback. Op basis daarvan ronden we de film af.
Dit is hoe we het doen. Een overzichtelijk traject, waarbij de opdrachtgever achterover kan leunen. Uiteraard geven we updates. En sturen we bij als dat nodig is. Maar laat ons maar filmen, dan komt het goed.
Hieronder staan de verschillende stappen van het maken van een film beschreven. Zo krijg je een idee wat je allemaal te wachten staat. Van voorbereiding tot afronding.
Een voorbereidend gesprek helpt ons om duidelijk naar voren te krijgen wat je wil vertellen met de film en voor wie de film bedoeld is. Wie is de kijker en welke boodschap moet bij de kijker blijven hangen?
Hoe duidelijker het doel van de film en de doelgroep omschreven is, hoe beter wij de film daarop aan kunnen laten sluiten en hoe efficiënter wij kunnen werken. Wij helpen bij het bepalen van doel en doelgroep door kritische vragen te stellen en uit onze eigen ervaring te putten.
Dit eerste gesprek is bij ons altijd gratis en vrijblijvend.
Na het voorbereidende gesprek gaan wij aan de slag met een voorstel. De input uit het gesprek nemen we mee in onze brainstorm over de vorm en inhoud van de film. We bedenken de verhaallijn en spanningsboog, welke personen we graag willen interviewen en gaan op zoek naar beelden die de inhoud illustreren en versterken.
Onze ideeën verwerken we in een opzet die we naar de opdrachtgever sturen. Je krijgt zo een beter beeld van hoe de film er uit gaat zien. Het voorstel bevat ook een prijs. We maken altijd een realistische inschatting van de uren die we gaan maken: voorbereiding, filmopnames, editing en afronding.
Het voorstel is een leidraad tot het maken van een film. Na goedkeuring van de offerte gaan wij in overleg met de opdrachtgever aan de slag met een definitief script.
Het heeft onze voorkeur om de beoogde hoofdpersonen in de film eerst ‘voor te spreken’.
Voorspreken houdt in dat we een kort (telefonisch) interview met diegene houden over het onderwerp wat we willen bespreken. Zo weten we op voorhand wat diegene gaat zeggen en kunnen we daar tijdens het filmen zelf rekening mee houden.
We vragen bijvoorbeeld extra door op antwoorden die interessant zijn of we slaan andere minder interessante vragen over. Ook weten we zo beter welke beelden we nodig hebben. Tijdens het voorspreken merken we ook of hij/zij zich goed uit kan drukken of niet. Mocht dit problemen opleveren dan geven we dit op tijd aan en kijken we naar alternatieven.
Na goedkeuring van de opzet en het contact met de hoofdpersonen, werken we alles verder uit tot een script. Hierin staat de verhaallijn, de hoofdpersonen en de vragen die we gaan stellen. Zo mogelijk beschrijven we ook de beelden die er bij passen.
Op deze manier krijg je als opdrachtgever al een goed beeld van de uiteindelijke film.
Na deze grondige voorbereiding kunnen we daadwerkelijk gaan filmen. Het opnemen van een film is veel werk. Voor een film van een paar minuten hebben we al snel een paar uur filmmateriaal nodig. Het komt regelmatig voor dat we interviews houden van een half uur die we terug brengen tot 3 minuten. Hou er dus rekening mee dat filmopnames echt wel wat tijd kosten.
We proberen zo efficiënt mogelijk met ieders tijd om te gaan en proberen opnames zo veel mogelijk op dezelfde dag of aansluitende dagen te plannen.
Voor veel mensen is het spannend om voor de camera geïnterviewd te worden. We hebben hier veel ervaring mee en kunnen interviewees op hun gemak stellen door precies uit te leggen wat we gaan doen.
Natuurlijk willen we al onze hoofdpersonen graag zo goed mogelijk naar voren laten komen in de film. We praten bijna altijd over zaken waar de geïnterviewde veel over weet of ervaring mee heeft. Vragen naar de bekende weg. Het is meestal niet nodig om het hele interview uitgebreid voor te bereiden. Het is nooit goed om alle antwoorden op te schrijven en op een briefje voor je neer te leggen. Daar worden de beelden veel minder natuurlijk en spontaan van.
We kunnen bij een ‘fout’ antwoord altijd een vraag opnieuw stellen.
De meest geschikte plek voor een interview is relatief rustig, voldoende verlicht en sluit aan bij het onderwerp van de film. Het is ook een plek waar de geinterviewde zich op zijn/haar gemak voelt.
Film draait om aansprekende beelden.
Om het verhaal van de film te verbeelden en te versterken maken we verschillende beeldopnames. Deze beelden vertellen hun eigen verhaal. Iemand die naar een film kijkt, wil graag een band opbouwen met de mensen die in beeld zijn. Dit werkt beter als we niet alleen iemand in een interviewsetting laten praten, maar juist ook laten zien als diegene bijvoorbeeld aan het werk is. We laten iets zien van zijn omgeving, de interactie met anderen, zijn manier van zijn.
We zoeken daarbij naar actie en beweging, omdat de meest interessante beelden nu eenmaal bewegen.
Als we een bepaalde handeling goed in beeld willen brengen zal dit best wat tijd in beslag nemen. We willen dan graag meerdere shots van dezelfde handeling. Een bepaalde actie moet dan mogelijk een paar keer uitgevoerd worden. Omdat we op die manier verschillende shots hebben van dezelfde handeling, kunnen we die in de montage combineren tot één handeling. Dit zorgt ervoor dat de film een dynamischer geheel wordt.
Na het filmen hebben we veel beeldmateriaal van interviews en bijpassende beelden. In de montage voegen we deze samen tot een film.
Dat betekent dat we al het beeldmateriaal bekijken en beoordelen. We bepalen wat wel en niet in de film komt op basis van het script. Welke quotes en beelden sluiten het beste aan op het doel van de opdrachtgever?
Het is belangrijk dat de film blijft boeien tot het einde. Onze films duren daarom niet (te) lang. In een paar minuten kun je veel vertellen en laten zien. We hebben daarbij vooraf een bepaalde tijdsduur in gedachten, maar als blijkt dat de film meer tijd nodig heeft dan houden we niet per sé aan vast. Onze films duren zo lang als dat ze interessant zijn.
We mixen alle audio af en zoeken desgewenst passende muziek bij de film. Muziek is perfect om een sfeer te creëren of bepaalde scenes of gebeurtenissen extra te benadrukken.
Als de film wat ons betreft zo goed als af is, dan sturen we een ‘viewing copy’ naar de opdrachtgever. Dit is een eerste montage van de film die door de opdrachtgever bekeken kan worden. Meestal zetten we de film op Vimeo, beveiligd door een wachtwoord. Zo kan nog niet iedereen de film bekijken.
Aan de hand van deze versie kunnen nog kleine aanpassingen in de film verwerkt worden. We vragen de opdrachtgever alle feedback te verzamelen en gebundeld naar ons te communiceren.
Download ons stappenplan als pdf.