Burgernet is een hulpmiddel van de politie, waarbij deelnemende burgers een spraak- of sms-bericht ontvangen met het verzoek in de omgeving uit te kijken naar een persoon of voertuig. De politie maakt op deze manier gebruik van de extra ogen en oren van burgers en kan misdaden of vermissingen sneller oplossen.
De gemeente Bussum wil het aantal burgers dat deelneemt aan Burgernet verhogen en vroeg aan ons om mee te denken over het gebruik van film in de campagne. De videoproductie moest het belang van Burgernet benadrukken, humor bevatten en mensen oproepen om lid te worden. Al snel kwamen we op het idee om gebruik te maken van informatieoverdracht middels interviews en humor tussen de interviews door te verweven. ’s Lands bekendste misdaadverslaggever werd het middelpunt van de film. Hij geeft zijn mening over de samenwerking met burgers en laat in een aantal korte scenes zien dat Burgernet zo succesvol is, dat hij zonder werk zit. Humor is een goede manier om kijkers te trekken, maar we wilden ook niet dat de film té flauw zou worden. Vandaar dat we ook serieuze sprekers in de film voor laten komen, zoals de burgemeester van Bussum en een wijkagent.
De film wordt inmiddels op verschillende manieren ingezet door de gemeente. De verspreiding gaat via de website, een bericht in de krant, social media en zelf via vertoningen in het filmhuis. Inmiddels groeit het aantal leden van Burgernet gestaag.