Interviews vormen het hart van een journalistieke film. Mensen vertellen tenslotte het beste hun eigen verhaal. Als je plannen hebt om ook interviews te gaan filmen dan geven wij je een paar essentiële tips. Hoe zorg je ervoor dat jouw interview er net zo uit ziet als op het journaal?

Bijvoorbeeld zo:

Compositie

Let er op dat de hoofdpersoon altijd het ‘beeld in praat’. Dat betekent dat er ruimte in beeld is aan waar de hij/zij naartoe praat. Zo lijkt het net alsof diegene met iemand in gesprek is.


Let op de ruimte links van de geïnterviewde.

Ook bij het draaien van interviews komt de ‘eenderde regel’ om de hoek kijken. Zorg er voor dat de geïnterviewde zich op eenderde van links of rechts van het beeld bevindt. De ogen van de geïnterviewde moeten ongeveer op eenderde van bovenaf te zien zijn.


De eenderde regel juist toegepast.

Het is belangrijk dat boven het hoofd van de geïnterviewde niet te veel lege ruimte in beeld te zien is. Dit heet ook wel hoofdruimte. Anders lijkt de persoon al snel klein (en onbelangrijk).

Film op ooghoogte. Dit geeft het meest natuurlijke beeld. Zo heeft de kijker ook het idee dat hij de hoofdpersoon recht kan aankijken.

Over ogen gesproken. Beide ogen van de geïnterviewde moeten zichtbaar zijn. Zo kan de kijker echt contact maken met de hoofdpersoon.

De achtergrond is ook belangrijk bij het filmen van een interview. Iemand voor een witte muur interviewen is niet interessant en geeft weinig diepte. Een goede achtergrond heeft iets te maken met degene die wordt geinterviewd (bijvoorbeeld een ruimte in zijn huis of op zijn werk) en bevat wat kleurrijke elementen (zoals een plant of een schilderij). Let er wel op dat de achtergrond niet te veel afleidt van het verhaal zelf. Iemand interviewen terwijl er op de achtergrond een voetbalwedstrijd wordt gespeeld, is waarschijnlijk niet de beste keuze.

Techniek

Gebruik bij het filmen van een interview bij voorkeur een statief. Dit zorgt voor het meest stabiele beeld, met name als je gebruik maakt van een klein cameraatje. Ook scheelt dit, bij grotere camera’s, rugpijn bij de cameraman.

De geïnterviewde is het belangrijkste onderwerp in het shot. Hij of zij moet dus altijd scherp zijn. Scherpstellen met videocamera’s werkt als volgt. Zoom zo ver mogelijk in op het gezicht van de hoofdpersoon. Stel daar op scherp. Zoom uit, je weet nu zeker dat de hoofdpersoon scherp is. Mocht de hoofdpersoon veel bewegen check, dan af en toe even de scherpte.

Let op het licht. Maak gebruik van het aanwezige (dag)licht zodat je hoofdpersoon goed zichtbaar is. Film ook nooit iemand die voor een raam staat. Dan heb je zoveel tegenlicht dat er niet meer zichtbaar is dan een contour.

Tenslotte, Als je meerdere mensen interviewt, is het verstandig om te spiegelen. Dit houdt in dat de geïnterviewden telkens een andere kant het beeld in praten. Het makkelijkst is om de interviewer telkens aan een andere kant van de camera
te positioneren. Zo wissel je automatisch af tussen spreekrichtingen.